8
Heinätin® höautomat leveransvillkor

1. Tillämpningsområde

Dessa leveransvillkor tillämpas på alla leveranser av Oy Equine Innovations Ltd:s (2588058-5, Leverantören) leveranser av Heinätin® höautomater (Anordningar) och/eller relaterade tjänster (Tjänster) till kunden (Kunden), om inget annat avtalats skriftligen.

2. Ingående av avtal

Ett avtal uppstår när Kunden godkänt en ikraftvarande offert (Offert) från Leverantören eller när Leverantören skriftligen bekräftat en beställning (Orderbekräftelse) baserad på något annat än en offert eller som avviker från offerten.
Leverantörens offert gäller i 14 dagar från offertens datum, om inget annat uttryckligen angetts i offerten.

3. Avtalets innehåll, pris och betalningsvillkor

Innehållet, priserna och betalningsvillkoren i avtalet fastställs i avtalsdokumenten (Order eller Orderbekräftelse). Eventuella tilläggstjänster som avtalas separat, exempelvis installerings- och underhållstjänster, debiteras enligt Leverantörens gällande prislista, om inget annat avtalats.

Om inget annat avtalats gällande betalningsvillkoret, är det 14 dagar från fakturans datum.
Dröjsmålsränta debiteras enligt räntelagen.

4. Leverans

Leverantören bekräftar leveranstiden i samband med avtalets ingående.

Om leveransen inkluderar installation som Leverantören ska utföra, anses leveransen ha fullföljts när Anordningen har installerats i enlighet med avtalet.

Om ingen installation ingår i avtalet, anses leveransen ha fullföljts när Anordningarna har levererats i enlighet med leveransvillkoren till den leveransadress som Kunden har angett. I detta fall ingår det inte i transporten att lasten lossas från lastpallen, att Anordningarna bärs in eller att förpackningsavfall forslas bort. Kunden ansvarar i sådana fall för hela installeringsarbetet.

Om leveransen av skäl som hänför sig till Leverantören inte kan utföras vid avtalad tidpunkt, underrättar Leverantören Kunden om detta utan dröjsmål och avtalar om vidare åtgärder. Om leveransen av skäl som hänför sig till Kunden inte kan utföras vid avtalad tidpunkt, avtalar Leverantören och Kunden om senareläggning av leveransen till en senare tidpunkt.

5. Överföring av äganderätt samt risk för varan

Äganderätten till de Anordningar som är föremål för avtalet tillhör Leverantören tills Kunden har betalat hela köpesumman. Risken för Anordningarna övergår till Kunden när leveransen av Anordningarna till Kunden har fullföljts.

6. Reklamation och reparation av fel

Kunden ska omedelbart efter leveransen kontrollera innehållet i leveransen. Alla synliga skador, brister och avvikelser från det som avtalats ska omedelbart efter leveransen antecknas och specificeras.

Kunden ska underrätta Leverantören om felen inom sju (7) dagar från leveransdatumet. Reklamationer ska skickas per e-post till info@hevoskeksinnot.fi.

Kunden anses ha godkänt leveransen om inga fel meddelas i enlighet med villkoren ovan.
Om Anordningen uppvisar något fel har Leverantören rätt att efter eget gottfinnande reparera felet eller ersätta Anordningen med en ny.
Sådana fel eller brister som inte orsakar väsentlig olägenhet för användning av Anordningen är inget hinder för godkännande av leveransen.

7. Garanti

Garantin för Leverantörens Anordningar och Tjänster gäller i 24 månader räknat från leveransen. Eventuella reparationer eller byten som utförts under garantitiden förlänger inte den ursprungliga garantitiden. Garantin gäller enbart material- och fabrikationsfel i Anordningarna samt fel i samband med Leverantörens installationsarbeten.

Garantin omfattar inte
- skador som orsakats av hästar eller andra djur,
- hyllornas fördröjningsmekanismer,
- ackumulatorer,
- skador som beror på fel vid Kundens installationsarbete eller andra skador som Kunden orsakat,
- sedvanligt slitage och åldrande,
- färgförändringar som uppstår i omålade Anordningar eller motsvarande kosmetiska förändringar,
- skador, fel eller problem som beror på yttre förhållanden eller faktorer eller förändringar i de yttre förhållandena (till exempel att Anordningen går sönder av en yttre stöt; olämplig, vårdslös eller onormal användning; felaktig installation som utförts av någon annan än Leverantören; felaktig skötsel eller felaktiga underhålls- eller ändringsarbeten som utförts av någon annan än Leverantören),
- reparation av fel eller brister som är oväsentliga för att Anordningen ska fungera.
Garantin gäller inte och Leverantören ansvarar inte för skador
- om installationen av Anordningen har utförts av någon annan än Leverantören och installationen har skett i strid med Leverantörens installationsanvisningar och det har lett till att fel uppkommit,
- om Anordningen har använts felaktigt eller för något annat än det avsedda ändamålet,
- om Kunden själv har försökt reparera Anordningen eller om kopplingar, konstruktionsändringar eller liknande som inte har godkänts av leverantören har gjorts på Anordningen,
-          om Anordningen inte har underhållits och rengjorts adekvat i enlighet med Leverantörens underhållsanvisningar (till exempel kan underlåtenhet att rengöra Anordningen leda till att hyllornas ytor missfärgas eller rostar, försummelse att underhålla låsen kan göra dem odugliga, och så vidare).

Alla ändringar på Anordningen utan Leverantörens skriftliga tillstånd gör garantin ogiltig.

Kunden ska på förhand säkerställa hos Leverantören att Anordningens material lämpar sig om sådant hö som Anordningen ska användas för har lagrats på avvikande sätt (till exempel att det har saltats). I övriga fall omfattar inte garantin sådan användning.

Kunden ska inom garantitiden utan dröjsmål underrätta Leverantören skriftligen om fel eller skador som observerats på Anordningen. Leverantören ansvarar inte för eventuella ytterligare skador som beror på dröjsmål att underrätta om felen. Leverantören beslutar utifrån den felbeskrivning som kunden gör om nödvändiga åtgärder. Vid behov begär Leverantören Kunden om ytterligare information. Leverantören börjar så snart som möjligt undersöka felet och vid behov reparera det.

Leverantören väljer efter gottfinnande att antingen reparera Anordningen eller leverera en ny. Om felet beror på Leverantörens installationsarbete, vidtar Leverantören nödvändiga åtgärder för att avhjälpa felet. Om felet beror på en defekt komponent kan Leverantören även leverera en ny komponent till Kunden. Kunden ska i detta fall skicka den defekta komponenten till Leverantören innan Leverantören levererar en ny ersättande komponent.

Om det vid undersökningen eller reparationen av felet framkommer att felet inte omfattas av garantin eller på annat sätt inte ingår i Leverantörens ansvar, kan Leverantören fakturera de kostnader som uppkommit för undersökning och reparation av felet. Dessa kostnader inkluderar arbetstid, resekostnader och reservdelar enligt gällande prislista.

8. Immateriella rättigheter

De immateriella rättigheterna för alla Anordningar och Tjänster (till exempel patent, patentansökningar, bruksmönster, handelsnamn, varumärken, upphovsrätt, affärshemligheter och know-how) förblir Leverantörens egendom och överförs inte i någon som helst utsträckning till Kunden.

9. Force majeure (oöverstigligt hinder)

Leverantören friskrivs från sina avtalsmässiga åtaganden och sin skadeståndsskyldighet för omständigheter som orsakats av hinder och/eller sak som ligger utanför Leverantörens kontroll.

10. Ansvarsbegränsning

Leverantören ansvarar inte för några som helst indirekta skador eller förmögenhetsskador för Kunden eller tredje part.

Det maximala beloppet på Leverantörens ansvar ska i alla händelser totalt utgör högst tjugo (20) procent av priset på de Anordningar och/eller Tjänster som leveransen gäller.

I fråga om konsumentkunder inskränker inte ansvarsbegränsningarna konsumentkundens rättigheter enligt tvingande lagstiftning.

11. Returrätt

En konsumentkund har 14 dagars returrätt för Anordningarna. Företagskunder omfattas inte av returrätten. Leverantören ska underrättas om returen inom 14 dagar från leveransen. En Anordning som returneras ska vara oanvänd och oförändrad. Leverantören ansvarar inte för returkostnaderna.

I fall av returer återbetalas köpesumman enligt det betalsätt som användes för beställningen (och t.ex. inte girering). Återbetalningen görs utan dröjsmål efter att Anordningen returnerats till Leverantören.

12. Tillämplig lag och tvistlösning

På avtalet tillämpas finsk lag. Eventuella meningsskiljaktigheter som uppstår mellan Leverantören och Kunden i anledning av avtalet ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. Om förhandlingarna inte leder till en överenskommelse, ska tvister avgöras i Birkalands tingsrätt som första instans.

13. Giltighetstid

Dessa leveransvillkor träder i kraft den 1 april 2023 och gäller tills vidare.